Mali Mühür Nedir?
Mali mühür temel olarak e-imza çeşidi olup, şirketlerin yararlandığı kaşelerin elektronik ortamlardaki versiyonuna denmektedir. Müracaat ardından TÜBİTAK tarafından verilmekte olup USB bellek formundadır. Firma belgelerinin doğrulanması için zorunludur.
Temel olarak bunlar elektronik fatura başvurularında gerekmektedir. Mali mühür bulunmadan elektronik muhasebe uygulamalarında firma bilgilerini net ve kesin olarak aktararak güvenliğe yardım etmektedir. Böylece e-faturalar yasal ve güvenli şekilde hazırlanabilmekte, gönderilebilmekte ve muhafaza edilebilmektedir.
Mali Mühür Nasıl Alınır?
Mali mühür alma süreci oldukça kolaydır. Aşağıdaki adımları takip ederek kolay bir şekilde almanız mümkündür.
- Müracaatlar Kamu Sertifika Merkezi internet sitesi üzerinden olmalıdır
- Müracaat kurumun belirlediği tüzel kişi tarafından gerçekleştirilebilmektedir. Bu Mali Mühür Sertifikası için müracaattır
- İnternet sitesi üzerinden müracaat formunun doldurulması ardından ücret ödenmelidir
- Ödeme ardından mali mühür başvurusu da bitirilmektedir.
- Ardından da mali mühür üretimine geçilmektedir. Üretim ardından kargo ile belirtilen adrese yollanmaktadır. E-fatura’ya geçiş aşamasında kurumu sisteme tanıtmak ve aktif hale getirmek için yararlanılabilmektedir.
Mali Mühür Kimler Tarafından Kullanılabilir?
Mali mühür sahibi şirketin yetkilendirdiği kişiler bunu kullanabilmektedir. Bu mühür için müracaatta tüzel kişiler ve gerçek kişiler bulunabilmektedir.
Şirket yetkilisinin değişmesi halinde mali mührün de değişmesi gerekmektedir. Alakalı kurumlara değişikliğin söylenmesi ardından mali mühürde değişim olabilmektedir.
Mali Mühür Hangi Amaçlarla Kullanılır?
Mali mühür kullanım amacı temel olarak elektronik yerde alışveriş gerçekleştirilen evrakların muhataplarına iletilmesi, alınması ve korunması aşamasında güvenlik ve gizliliğin yerine getirilmesidir.
Günümüzde pek çok alanda bunlar kullanılabilmektedir. Özellikle tüzel kişilerle kurum, kuruluş ve şirketler tarafından e-belge biçiminde düzenlenecek fatura ve diğer resmi evraklar kaynak ve içeriğinin muhafaza edilmesi hedefiyle yararlanılabilmektedir.
Aynı zamanda dijital ortamlarda muhataplarına yollanması ve elektronik ortamda muhafaza esnasında güvenliğin yerine getirilmesi için de faydalanılmaktadır.
Mali Mühür Konusunda Bilinmesi Gerekenler
Mali mühür başvurusu öncesinde bazı bilinmesi gerekenler de bulunmaktadır. Bunlar genel anlamda aşağıda olduğu gibidir.
- 3 senede bir bu mührün yenilenmesi gerekmektedir
- E-fatura kullanmak isteyen kişiler bunu almalıdır
- Kamu SM internet sayfası üzerinden başvuru formu doldurulabilmektedir
- Mühür e-fatura müracaatında şirketi sisteme tanımlamak için yararlanılmaktadır
- Ayrıca şirketin ünvanın değişmesi halinde eski ünvan üzerinden alınan mali mühür de geçerliliğini kaybetmektedir. Dolayısıyla yeni ünvan ile tekrar müracaat etmek gerekmektedir.
Mali Mühür Sertifikasına Başvurmadan Önce Bilinmesi Gerekenler
Mali mühür sertifikası için müracaat etmeden önce bilinmesi gereken bazı konular bulunmaktadır. Müracaat ekranında HSM ve Akıllı Kart olmak üzere iki seçenek bulunmaktadır.
Şayet akıllı kart seçilirse sertifika USB boyutunda kart okuyucuyla beraber müracaat sahibinin başvuru esnasında seçtiği teslimat metoduna göre teslimat adresine, kurye şubesine ya da PTT şubesine yollanmaktadır.
HSM ise sertifika üretimi seçilirse şirketin önceden temin ettiği HSM üzerinde üretim gerçekleştirilmektedir. Söz konusu üretim için ödeme süreci bitirildikten sonra şirkete yerinde/uzaktan bağlantı halinde randevu verilerek üretim süreci işletilmektedir.
Genel olarak HSM cihazları büyük ve dağınık yapıda olan şirketler tarafından yararlanılmaktadır. İmzalama birden çok kişi tarafından, farklı bilgisayarlar üzerinden gerçekleştirilebilmektedir. Akıllı karta göre HSM daha hızlı olup daha fazla işlem yapabilmektedir. Ancak maddi olarak akıllı karta göre daha pahalı olabilmektedir.
Mali Mühür Kurulum ve PIN İşlemleri
Mali mühür kurulum, sertifika alınması ardından bilinmesi gereken konulardan bir tanesidir. Genel anlamda burada aşağıdaki işlemler takip edilmelidir.
- Kurye tarafından teslim edilen AKİS Akıllı Kartta bulunan Mali Mühür elektronik sertifikanın yüklü olduğu çipli parça hasar verilmeden yerlerinden kırılarak alınır
- Çıkartılan NES yüklü çipli parça Gemalto tipi kart okuyucuya doğru şekilde yerleştirilir
- İşletim sistemine uyumlu sürücüler indirilir ve kurulur
- Kamu SM Online İşlemler menüsüne tıklanır
- Açılan sayfada Giriş üzerine tıklanır
- Karşınıza gelen ekranda e devlet kapısına git üzerine tıklanır
- Sayfada giriş yöntemlerinden bir tanesi seçilerek, gerekli bilgiler doldurulur
- Ardından mali mühür işlemleri menüsüne tıklanır
- Ardından Diğer Mali Mühür İşlemleri üzerine tıklanır
- Açılan ekranda istenen bilgiler girilerek Devam üzerine tıklanır
- Ekranda belirtilen telefon numarasına gelen SMS onay kodunu alakalı alana girilir ve Onay üzerine tıklanır
- Karşınıza gelen yerde PIN Oluşturma/Kilit Çözme üzerine tıklanır
- Ekranda olan maddeleri izleyerek Kilit Çözme Uygulaması indirilerek, indirilen uygulama çift tıklanarak açılır
- PIN oluşturma işlemi gerçekleştirilir ve Kilit Çözme Uygulamasının açılması beklenir
Mali mühür kurulum kolay şekilde gerçekleştirilebilmektedir. PIN bilgisinin korunmasından kart sahibi sorumlu olduğu için dikkat etmek gerekmektedir. Şayet PIN 3 kere hatalı yazılmışsa KamuSM online İşlemler üzerinden PIN Oluşturma/Kilit Çözme Seçilerek yeni bir tane hazırlanmalıdır.
Mali Mühür Bilgi Güncelleme
Mali mühür sertifikası alındıktan sonra güncelleme de gerekebilmektedir. Bunun için 444 5 576 numaralı çağrı merkezi aranmalı, kimlik teyidi sağlanmalıdır. Şayet kurumun vergi kimlik numarası yahut ünvanı değişmişse, mali mührü tekrar almak gerektiği unutulmamalıdır. Bu nedenle yeniden başvuru maddeleri tekrarlanmalıdır.
Süresi bitmek üzere olan sertifikalarda, kayıtlı olan e mail adresine 3 ay, 2 ay, 1 ay ve bir hafta kala hatırlatma postaları yollanmaktadır. Kullanıma devam edecek kurumlar hatırlatma postasından önce veya sonra müracaat adımlarını yenilemesi halinde yeni bir mali mühür üretimi yapılmaktadır.
Mali Mühür ile E-imza Arasındaki Fark Nedir?
Mali mühür ile e imza tamamen ayrı iki kavramdır. Bununla birlikte zaman zaman birbirine karıştırılabilmektedir. E imzanın en önemli farkı şirket yerine şahsa verilmesidir. Kişinin ıslak imzası yerine geçmektedir.
Eğer fatura takibinizi kolay şekilde yapmak, gelir gider takibini kolaylıklar gerçekleştirmek istiyorsanız Uzmo, profesyonel destek vermektedir.
Sıkça Sorulan Sorular
Mali Mühür Fiyatları Ne Kadar?
Mali mühür başvurusu öncesinde fiyatların da ne kadar olduğunu bilmek gerekmektedir. Genel anlamda bunlar aşağıda olduğu gibidir.
- Tüzel Kişilerde 3 senelik mali mühür sertifikası ve kart okuyucu – 1.188 (990 TL + KDV)
- Gerçek Kişilerde 3 senelik mali mühür sertifikası ve kart okuyucu – 864 TL (720 TL + KDV)
Mali Mühür fiyatları KamuSM üzerinden kolay bir şekilde görülebilmektedir.
Mali Mühür Yenileme Başvurusu Nasıl Yapılır?
Mali mühür yenileme de başvuru gibi bilinmesi gereken bir konudur. 3 sene geçerliliği olan bu mühürler için yenileme müracaatları Kamu Sm İnternet sitesinden gerçekleştirilebilmektedir. İnternet sitesinde bulunan formun doldurulması ardından banka şubeleri veya internet üzerinden vergi kimlik numarası ile mali mühür ücreti ödenmektedir. Mali mühür yenileme de bu sayede tamamlanmaktadır.
Mali Mühür Kaç Günde Çıkar?
Başvurunun başarılı bir şekilde tamamlanması ardından mührün ne zaman teslim edileceği farklılaşabilmektedir. Müracaatın tamamlanması sonrasında üretim başlamakta olup yoğunluğa ve talebe göre uzayabilmektedir.
Mali mühür kullanımı her geçen gün artmaktadır. Bu olmadan elektronik muhasebe uygulamalarını kullanmak da mümkün olmamaktadır. Yaklaşık şekilde, ortalama 15 gün içerisinde teslim edilebilmektedir.
Gerçek Kişilerde Mali Mühür Gerekli Mi?
E fatura tarzı elektronik belge aplikasyonlarından yararlanmak isteyen kişiler için mali mühür gerekmektedir. Gerçek kişiler şahıs statüsünde olanlar elektronik belge uygulamalarında bu mühür yerine e imzadan yararlanabilmekte olup, gerçek kişiler için mali mühür zorunlu değildir.